Voor succesvolle leerervaringen
Binnen Scholengroep Perspectief zijn er twee scholen voor speciaal onderwijs. SBO de Baldakijn voor basisonderwijs en voor (voortgezet) speciaal onderwijs de Meidoornschool. Bij die laatste is Trea Niezen directeur. Zij vertelt over samenwerken binnen de stichting en het gebruik van wetenschappelijk onderbouwde methodieken in het speciaal onderwijs.
Aandacht voor elke leerling
Op de Meidoornschool ligt de focus op het bieden van (voortgezet) gespecialiseerd onderwijs. Trea: “We geven les aan kinderen met een verstandelijke beperking en bijkomende problematiek. Door hun beperking maken ze kleine en soms langzame stapjes in hun ontwikkeling. Net als in het reguliere onderwijs geven we hier duidelijke instructies. Het verschil is dat het veel langzamer gaat. Daarom is het belangrijk voor leerkrachten om het gedrag van de leerlingen te begrijpen en signalen goed op te vangen”.
In de lessen wordt rekening gehouden met de individuele behoeften van leerlingen. “Op de basisschool zijn kinderen vaak al in groep 4/5 klaar met de leesmethode. Daarmee kunnen wij hier bezig zijn tot hun 17e.” Leerlingen kunnen tot hun 18e op de Meidoornschool blijven en dan doorstromen naar bijvoorbeeld een beschutte werkplek of dagbesteding. Vaak gecombineerd met begeleid wonen.
De beste methode
De Meidoornschool maakt gebruik van bewezen effectieve en wetenschappelijk onderbouwde methodieken voor vakken als lezen, spelling en rekenen. “Voor het speciaal onderwijs zijn er eigenlijk geen specifieke methodieken. Daarom maken we gebruik van methodes uit het reguliere onderwijs. De leerlingen kregen in het verleden bijvoorbeeld geen leesonderwijs omdat gedacht werd dat ze dat niet nodig hadden. Dat hebben we geïntroduceerd met een goede methodiek en een goed instructiemodel. Het resultaat is goed zichtbaar, want de hele school leest nu.”
Binnen de scholengroep wordt samengewerkt en expertise uitgewisseld met de andere scholen. Trea zegt hierover het volgende: “Met SBO de Baldakijn werken we al samen op het niveau van het zorgteams. Omdat het onze buren zijn lopen we makkelijk bij elkaar binnen. Die samenwerking willen we de komende jaren intensiveren, zodat we de basisondersteuning op de reguliere basisscholen ook kunnen versterken”.