Op de basisschool moeten kinderen ondersteund worden in hun eigen ontwikkeling. Op hun eigen niveau worden ze daarom, in een doorlopende leerlijn, voorbereid op het voortgezet onderwijs. Marcel Nijboer werkt als leerkracht op CBS de Rank en staat voor de klas in groep 8. Hij vertelt over het laatste jaar op de basisschool en de stap naar het voortgezet onderwijs.
De middelbare school in zicht
CBS de Rank zit in één gebouw met een peuterschool en middelbare school Ubbo Emmius. “Het bijzondere aan het pand waarin we zitten is, dat kinderen vanaf een jaar of 2 al binnenkomen. Nog voordat ze naar de bassischool gaan. Als ze hier ook naar school gaan en voortgezet onderwijs volgen, dan kunnen ze tot hun 16e in hetzelfde gebouw blijven”, vertelt Marcel.
Als leerkracht is het in groep 8 belangrijk om de kinderen goed voor te bereiden. Marcel zegt hierover: “In de Engelse les wordt er bijvoorbeeld al samengewerkt met de docent Engels op de middelbare school hier. De methode waarmee ze daar werken hebben wij ook, maar dan de versie voor het basisonderwijs.”
Praktische samenwerking
Dat alles onder één dak zit heeft volgens Marcel veel voordelen. “Er zijn letterlijk en figuurlijk geen drempels. Het komt wel eens voor dat een docent van Ubbo Emmius naar me komt om over een leerling te praten die het jaar daarvoor bij mij in de klas zat. We kunnen dan eenvoudig delen hoe we de leerling hebben ervaren en zijn omgegaan met zijn of haar situatie.”
Volgens hem is het als leerkracht vooral belangrijk om zicht te hebben op de verschillende niveaus van leerlingen. “Soms heeft een kind spanning over de stap naar het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld over rekenen. Dan ga ik naar het wiskundelokaal van Ubbo Emmius hier 10 meter verderop, en vraag ik om een wiskundeboek. Dan gaan we samen zitten en kan ik ze geruststellen. Op die manier samenwerken is gewoon heel praktisch.”