Eén van de centrale thema’s binnen Scholengroep Perspectief is ouderbetrokkenheid 3.0. Op CBS de Höchte nemen ze dat zelfs mee in hun missie ‘Met de Höchte op de hoogte’, waarin de school de nadruk legt op openheid, communicatie en eenheid.
Een gelijkwaardige relatie
Miriam Stuut, directeur op basisschool de Höchte zegt hierover: “We zien ouders als onze partner en werken volgens de gouden driehoek, een gelijkzijdige driehoek waarin het kind centraal staat. De driehoek staat voor een gelijkwaardige relatie, waarin de ouders en school samenwerken aan de ontwikkeling van het kind en ondersteuning bieden vanuit hun eigen rol. In onze visie op ouderbetrokkenheid hebben we 10 pijlers opgesteld, waarmee we ouders betrekken bij het schoolbeleid en zorgen voor een welkom gevoel op school.”
Ouderbetrokkenheid 3.0 is niet alleen belangrijk voor de kinderen, vertelt Miriam: “Ouders leren nog beter hoe hun kind het doet op school. Ze krijgen mee hoe het zich sociaal, emotioneel en cognitief gedraagt. Dat zorgt ook voor een betere samenwerking met school.” In de praktijk is dat zichtbaar met een ouderapp, waarmee activiteiten, belangrijke informatie en de ontwikkeling van de kinderen gedeeld worden.
Ondersteuning en verbinding
Als een leerling moeite heeft met leren, dan wordt via de app aan de ouders gevraagd of ze extra willen oefenen. Door die extra ondersteuning kan het kind makkelijker leren en wordt de kans op achterstanden beperkt, wat ook in het voordeel van het onderwijs is. Miriam benoemt nog een voordeel van werken met de app: “Sommige kinderen groeien op in gebroken gezinnen, waarbij ouders soms ver weg wonen. Deze ouders maken de ontwikkeling van hun kind ook van dichtbij mee en leerkrachten plannen ook met hen 10 minutengesprekken bijvoorbeeld.”
Daarnaast streeft de Höchte naar samenwerking met de omgeving. Zo werkt de school samen met de kerk en het buurthuis in Alteveer. Door deze samenwerkingen kunnen de school en de omgeving elkaar versterken in de ondersteuning van de leerlingen.
Vanaf de eerste schooldag in groep 1, moeten kinderen ondersteund worden in hun eigen ontwikkeling. Tijdens hun jaren op school worden ze, op hun eigen niveau, voorbereid op het voortgezet onderwijs. Cécile Kootstra staat als leerkracht voor groep 1 en 2 op CBS de Verbinding. Ze vertelt meer over het aanbod van onderwijs aan de jongste leerlingen.
Voorbereiding op de schoolcarrière
Kinderen ontwikkelen zich ook al voordat zij naar de basisschool gaan. Volgens Cécile is het daarom belangrijk dat toekomstige leerlingen al vroeg in beeld zijn. Nog voordat ze hun eerste schooldag hebben. “Peuters komen van alle kanten. De één gaat de hele dag naar het kinderdagverblijf, een ander wordt opgevangen bij een gastouder en weer een ander is thuis”, vertelt ze. “Daarom is het belangrijk dat we contact hebben met de peuterleiding, kinderopvang en ouders. De eerste gesprekken die we voeren zijn heel belangrijk. Dat ouders ook vertellen hoe zij hun kind zien. Dat nemen wij dan vervolgens mee in het onderwijs wat we bieden. Hierdoor kunnen we ook makkelijker aansluiten op de voorschoolse educatie die de kinderen krijgen”, aldus Cécile.
Observeren en vertrouwen hebben
Al in de kleuterklassen wordt er gewerkt vanuit leerlijnen. “Daar beginnen we bij de peuters al mee en daar gaan we mee door tot en met de eerste helft van groep 3. Als ze eraan toe zijn, werken sommige kinderen in groep 2 bijvoorbeeld al aan doelen die behandeld worden in de eerste helft van groep 3. Dat geldt niet voor alle kinderen, dus daarom is het belangrijk om zicht te hebben op wat er nog gaat komen en waar de kinderen vandaan komen”, vertelt Cécile. Als Cécile gevraagd wordt wat het werk voor deze doelgroep zo interessant maakt, antwoordt ze: “Ze zijn heel puur. Je moet veel observeren en vertrouwen hebben in het kind. We volgen het kind en doen veel met spel. Zo werken we met thema’s over de boerderij of de camping. Dan maken we een caravan in de gang of vragen kinderen of ze een tent mee mogen nemen. In ons werk is gewoon geen dag hetzelfde.”
Op de basisschool moeten kinderen ondersteund worden in hun eigen ontwikkeling. Op hun eigen niveau worden ze daarom, in een doorlopende leerlijn, voorbereid op het voortgezet onderwijs. Marcel Nijboer werkt als leerkracht op CBS de Rank en staat voor de klas in groep 8. Hij vertelt over het laatste jaar op de basisschool en de stap naar het voortgezet onderwijs.
De middelbare school in zicht
CBS de Rank zit in één gebouw met een peuterschool en middelbare school Ubbo Emmius. “Het bijzondere aan het pand waarin we zitten is, dat kinderen vanaf een jaar of 2 al binnenkomen. Nog voordat ze naar de bassischool gaan. Als ze hier ook naar school gaan en voortgezet onderwijs volgen, dan kunnen ze tot hun 16e in hetzelfde gebouw blijven”, vertelt Marcel.
Als leerkracht is het in groep 8 belangrijk om de kinderen goed voor te bereiden. Marcel zegt hierover: “In de Engelse les wordt er bijvoorbeeld al samengewerkt met de docent Engels op de middelbare school hier. De methode waarmee ze daar werken hebben wij ook, maar dan de versie voor het basisonderwijs.”
Praktische samenwerking
Dat alles onder één dak zit heeft volgens Marcel veel voordelen. “Er zijn letterlijk en figuurlijk geen drempels. Het komt wel eens voor dat een docent van Ubbo Emmius naar me komt om over een leerling te praten die het jaar daarvoor bij mij in de klas zat. We kunnen dan eenvoudig delen hoe we de leerling hebben ervaren en zijn omgegaan met zijn of haar situatie.”
Volgens hem is het als leerkracht vooral belangrijk om zicht te hebben op de verschillende niveaus van leerlingen. “Soms heeft een kind spanning over de stap naar het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld over rekenen. Dan ga ik naar het wiskundelokaal van Ubbo Emmius hier 10 meter verderop, en vraag ik om een wiskundeboek. Dan gaan we samen zitten en kan ik ze geruststellen. Op die manier samenwerken is gewoon heel praktisch.”
Voor succesvolle leerervaringen
Binnen Scholengroep Perspectief zijn er twee scholen voor speciaal onderwijs. SBO de Baldakijn voor basisonderwijs en voor (voortgezet) speciaal onderwijs de Meidoornschool. Bij die laatste is Trea Niezen directeur. Zij vertelt over samenwerken binnen de stichting en het gebruik van wetenschappelijk onderbouwde methodieken in het speciaal onderwijs.
Aandacht voor elke leerling
Op de Meidoornschool ligt de focus op het bieden van (voortgezet) gespecialiseerd onderwijs. Trea: “We geven les aan kinderen met een verstandelijke beperking en bijkomende problematiek. Door hun beperking maken ze kleine en soms langzame stapjes in hun ontwikkeling. Net als in het reguliere onderwijs geven we hier duidelijke instructies. Het verschil is dat het veel langzamer gaat. Daarom is het belangrijk voor leerkrachten om het gedrag van de leerlingen te begrijpen en signalen goed op te vangen”.
In de lessen wordt rekening gehouden met de individuele behoeften van leerlingen. “Op de basisschool zijn kinderen vaak al in groep 4/5 klaar met de leesmethode. Daarmee kunnen wij hier bezig zijn tot hun 17e.” Leerlingen kunnen tot hun 18e op de Meidoornschool blijven en dan doorstromen naar bijvoorbeeld een beschutte werkplek of dagbesteding. Vaak gecombineerd met begeleid wonen.
De beste methode
De Meidoornschool maakt gebruik van bewezen effectieve en wetenschappelijk onderbouwde methodieken voor vakken als lezen, spelling en rekenen. “Voor het speciaal onderwijs zijn er eigenlijk geen specifieke methodieken. Daarom maken we gebruik van methodes uit het reguliere onderwijs. De leerlingen kregen in het verleden bijvoorbeeld geen leesonderwijs omdat gedacht werd dat ze dat niet nodig hadden. Dat hebben we geïntroduceerd met een goede methodiek en een goed instructiemodel. Het resultaat is goed zichtbaar, want de hele school leest nu.”
Binnen de scholengroep wordt samengewerkt en expertise uitgewisseld met de andere scholen. Trea zegt hierover het volgende: “Met SBO de Baldakijn werken we al samen op het niveau van het zorgteams. Omdat het onze buren zijn lopen we makkelijk bij elkaar binnen. Die samenwerking willen we de komende jaren intensiveren, zodat we de basisondersteuning op de reguliere basisscholen ook kunnen versterken”.